piątek, 13 lutego 2015

Najpiękniejsze piosenki duetu Uttam - Suchitra

Pomyślałam, że Walentynki to dobra okazja, żeby zakończyć moją postową 'trylogię' tematyczną przeglądem najpopularniejszych piosenek z filmów słynnego bengalskiego duetu. 

Ei poth jodi na sesh hoy / Saptapadi

Nie da się go rozpocząć inaczej niż od słynnej pieśni 'na motorku' z filmu Saptapadi (ikonicznego melodramatu z wojną w tle). Zwłaszcza że była to i pierwsza piosenka tego duetu, którą ja usłyszałam i zobaczyłam. O tym, jakie przełomowe było w swym czasie, że Uttam i Suchitra się na ekranie obejmowali już pisałam, nie wspominałam natomiast chyba, iż - według relacji wnuka Uttama - tak naprawdę para nigdy nie jechała tym motorem^^ (reżyser skomponował sprytną mieszankę zbliżeń aktorów i scen szerszego planu, w których to na motorze siedzieli dublerzy:D). Inną ciekawostką są okoliczności nagrywania samej piosenki. Twórcy uznali bowiem pierwotnie, iż jest ona na tyle łatwa, że może niekoniecznie trzeba angażować do jej zaśpiewania 'stały' głos Suchitry, czyli Sandhyę Mukherjee i zatrudnili inną, mniej uznaną playbacksingerkę. Niestety podczas nagrania okazało się, iż efekt był daleki od oczekiwanego (problematyczna była zwłaszcza.. fraza lalala:D)  Zatem chcąc niechcąc musieli poprosić jednak o pomoc Sandhyę. A oto i ostateczny efekt. Sandhyi towarzyszy  'etatowy' głos Uttama, czyli Hemanth Mukherjee - jednocześnie także kompozytor tego utworu.

Tumi Je Aamar / Harano Sur

O kolejnych piosenkach już krócej:) Oto słynna  'zapomniana melodia' z Harano Sur - filmu z amnezją w tle. Śpiewa tym razem Geeta Dutt (drugi słynny głos Suchitry). Notabene ta piosenka doczekała się także wersji hindi, ale nie zdobyła ona podobnej popularności.

 Surjo Dobar Pala / Indrani

Pierwsza piosenka w tym zestawie, którą udało mi się znaleźć na YT z angielskimi napisami. Pochodzi z filmu Indrani, w którym to Uttam z Suchitrą grają małżeństwo w kryzysie (na skutek tego, iż ona robi większą karierę niż on). Niech zatem słońce zachodzi - śpiewa Hemant Mukherjee:

 Jodi Bhool Kore Bhool /  Agnipariksha 

A oto jedna z najsłynniejszych piosenek z filmu Agnipariksha. Głosem Sandhyi Suchitra wyraża radosny stan zakochania (skrupuły, że przecież formalnie jest żoną kogoś innego - film opowiada o kwestii tradycyjnych aranżowanych dziecięcych małżeństw - przyjdą później..)

Aami Jene Sune Bish Korechhi Pa / Nabarang

I kolejna podpisana piosenka, tym razem zdecydowanie smutna. W Nabarag Suchitra gra prostą, wiejską dziewczynę, którą jej bogaty i wpływowy maż poślubił właśnie zachwycony jej 'zwyczajnością', ale po ślubie zażądał od niej zmiany w celu dostosowania się do 'jego otoczenia', czyli wyższej society. 'Świadomie wypiłam truciznę, porzuciłam nadzieję na szczęśliwe życie i cicho znoszę swój ból':

Aamar Swapne Dekha Rajkanya / Sagarika

Tym razem wyjątkowo bez Suchitry w klipie (choć Uttam za fortepianem - też wyjątkowo nie głosem Hemantha, ale Shyamala Mitry - śpiewa właśnie o niej:)):

Ghum Ghum Chand  / Sabar Uparey

A zakończę piosenką o księżycu z filmu Sabar Uparey, który to bynajmniej nie jest czystą love story (bohater przede wszystkim chce udowodnić niewinność ojca, skazanego lata temu na dożywotnie więzienie za morderstwo, którego nie popełnił):

I zachęcam do posłuchania i obejrzenia także innych piosenek (i filmów) z udziałem tej cudownej pary :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz